Felsefe Okulu’nun temel ilkeleri neler? Kendinden önceki dönemlerden ne devraldı, Ortaçağ'a geçişte nasıl bir köprü oluşturdu? Hacettepe Üniversitesi Felsefe Bölümü'nden Doç. Dr. Çetin Türkyılmaz anlattı.
Felsefe serisinde kronolojik sırayla ilerliyoruz. Antik Yunan döneminin çığır açıcı iki felsefecisi Platon ve Aristoteles'in ardından, felsefe alanında kendine özgü bir okul oluşturan Stoacılık hakkında geçen hafta Bilkent Üniversitesi'nden Dr. Tufan Kıymaz ile konuşmuştuk
Elbette her yüzyılda felsefe dünyasında gelişmeler oluyor, kayda değer yeni düşünceler üreten felsefeciler çıkıyor. Ama biz en önemli kilometre taşlarında odaklandığımız için Stoacılıktan bir sonraki adım olarak Yeni Platonculuk okulunu ele almayı seçtik.
Yeni Platonculuk okulunun kurucusu kabul edilen felsefeci Plotinus, MS 3. yüzyılda yaşamış. Yani bir adımda Stoacılık okulunun erken ve en önemli isimlerinden olan Kıbrıslı Zenon'dan neredeyse 500 yıl sonraya gittik.
Plotinus hangi felsefe problemlerine odaklanmış?
Stoacılık büyük ölçüde iyi yaşam, mutluluk, özgürlük gibi konulara odaklanmışken, Plotinus'a ve Ortaçağ felsefesine bir tür köprü oluşturan Yeni Platonculuk okulunda, ahlak ve psikoloji sorularından ziyade metafizik problemlerin daha öne çıktığını görüyoruz.
Yeni Platonculuk okulunun Platon düşüncesiyle bağlantısı ne kadar derin ve uyumlu? Örneğin, Platon o dönemde yaşasa kendisi de bir "Yeni Platoncu" olur muydu? Bu gibi ilginç soruları Felsefe serimizin bu haftaki bölümünde konuğumuz Çetin Türkyılmaz yanıtladı.